Hej og velkommen til vores blog/hjemmeside.

Jeg har været på “badeferie” i uge 28, 2018 i resortet, hvor vores lejlighed ligger. Jeg er medejer af vores ferielejlighed i resortet Garden of Eden i Bulgarien.

Hvad lavede jeg så på denne ferie?

Grunden til at jeg tog af sted var, at min mor fyldte 80 år her i juli og hun havde inviteret hendes børn og børnebørn til Bulgarien. Vi var 9 personer af sted.

Vores ferielejlighed kan dog kun rumme 4-6 personer, så vi havde lejet to lejligheder mere.

Vi ankom natten mellem mandag og tirsdag i uge 28 og da vi slog øjnene op tirsdag formiddag var det dejligt sommervejr. Sol i det meste af tiden med ca. 30 grader. Vi havde fire børnebørn med og de elskede swimmingpoolen lige neden for vores lejligheder. Swimmingpoolen er rent og personalet gør meget ud af at holde omgivelserne pæne omkring de 7 udendørs swimmingpools, der er i resortet.

På dag nr. 2, var det min mors 80 års fødselsdag, som vi fejrede med brunch i en af lejlighederne og med spisning om aftenen på restaurant Cactus, som ligger tæt på vores resort. En rigtig god restaurant med udsigt til Sortehavet.

På dag nr. 3 stod den på tur til den historiske halvø – Nessebar.

Byen er mere end 3.000 år gammel og var oprindelig en Thrakisk bosættelse kaldet Membria. I det 6. århundrede f. kr. blev byen en græsk koloni under det nuværende navn. Ruinerne, der kan ses i dag, stammer hovedsagelig fra den græske tid. Nessebar blev indskrevet på UNESCO’s Verdensarvsliste i 1983.

Vi sejlede over til halvøen fra resortets badestrand, hvor der flere gange om dagen sejler en turistbåd til Nessebar og Sunny Beach. Dejligt forfriskende at sejle på Sortehavet og turen tager ca. 25 min.

På Nessebar er det muligt at dykke ned i historien og komme ind og besøge mange af ruinerne, som virker som museums i dag. Det er også muligt at handle mange forskellige ting her, både ægte varer og kopi-varer 🙂

Efter en tur rundt på Nessebar tog vi ind og spiste frokost på en restaurant. Vi sejlede tilbage til resortet om eftermiddagen.

Stedet er virkelig værd at se og opleve, og det bedste man nok kan gøre, er at tage båden derover om eftermiddagen og så spise derovre om aftenen og tage en bus eller resortets taxa hjem. Taxaen kan du bestille på forhånd i receptionen.

Da vi kom hjem til resortet igen, stod den igen på masser af tid ved swimmingpoolen. Et dejligt sted, hvor der er en café lige ved siden af, hvor du kan købe is og diverse drikkevarer. Og det er ret billigt. Endda happy hour om eftermiddagen på drinks 🙂

Om aftenen, bliver der hver dag stillet en hoppeborg op til børnene. Det kunne de to mindste børnebørn godt li’ – der er også mulighed for et slag tennis.

4. dag, fredag, tog nogle af os på en lille vandretur i bjergene/bakkerne bag ved resortet. Jeg har tit tænkt på, om der ville være nogle gode vandreruter i det terræn. Men det fandt jeg ud af, at der er. Der er endda tydelige ruter (historiske og turist ruter). Stierne er ret stejle i starten, men når først du er kommet op på toppen er der er en fantastisk udsigt udover området og Sortehavet.

Fredag aften tog vi ind til Sunny Beach for at spise og opleve byen. Sunny Beach er berømt/berygtet for at være en festby for de unge. Det er det også, men så er det heller ikke værre. Stedet, hvor de unge fester er i centrum af Sunny Beach og det er muligt at gå lidt udenfor dette område og nyde et restaurantbesøg.

På 5. dagen, lørdag, tog vi det stille og roligt og nød en dag ved swimmingpoolen og sidst på dagen var vi nede og bade på resortets egen badestrand. Sortehavet indeholder ikke så meget saltvand som andre have, da der er en del store floder, som tilfører ferskvand til Sortehavet.

Lørdag aften tog vi til landsbyen, Sveti Vlas. En flot kystby, som lever højt på turisterne. Byen ligger ca. 1 km fra resortet.

Her valgte vi at gå ind og spise på en restaurant, Bistro b’ 41, som havde fået nogle gode anmeldelser på TripAdvisor. Den lå på daværende tidspunkt nr. 1 ud af 60 restauranter i området, så det var værd at prøve. Vi bestilte lidt forskelligt, bla. langtidsstegt lam, steaks og ørred. Alle tre ting smagte fantastisk og specielt lam fik rigtig mange roser. Udover den gode mad, fik vi er meget god betjening af en smilende tjener. Helt klart thumps up til dette sted. Ikke tilfældigt, at restauranten ligger nr. 1 på TripAdvisor.

På 6. dagen, søndag, stod jeg tidligt op og tog en løbetur i området. Der er fortove at løbe på og der mulighed for at løbe op og ned, hvis man er til det. Det er meget godt at løbe så tidligt som muligt, da det ellers hurtigt bliver for varmt.

Resten af dagen stod på afslapning ved poolen og sidst på dagen tog nogle af os en tur med vandscooter, hvor vi sad i en “gummi-sofa” spændt bagefter vandscooteren. Det var sjovt. Der er også mulighed for paragleiding.

Den sidste dag, mandag, skulle vi flyve hjem om aftenen, så igen blev poolen benyttet, så vi lige fik det sidste med. Derudover tog jeg ind til Sunny Beach centrum for at hente vores maleri. Vi havde fået taget et godt familiefoto hjemme i Danmark. Dette billede havde vi givet til en gade-maler inde i Sunny Beach. De er utroligt gode til at portræt-male inde i Sunny Beach, så det var spændende at se, hvad slutresultatet blev.

Vi er ret godt tilfredse med slutresultatet. Vi fik maleriet pakket godt og grundigt ind og skulle så selv sørge for at ramme den ind, når vi kom til Danmark igen.

Vi fløj hjem til DK mandag aften og var hjemme til tiden i Billund